Metody Wychowawcze – Dlaczego Niektóre Nie Działają?

Metody wychowawcze są znane każdemu, kto wychowuje dziecko.

Niektóre są przekazywane z pokolenia na pokolenie inne od pedagogów lub psychologów, a jeszcze inne od znajomych, którzy wiedzą, co nie co i chcą się tym podzielić.

Jednak sporo z tych metod nie działa, albo działa nie tak jak powinna.

Ktoś Ci mówi, co zrobić jak dziecko ucieka na spacerze, Ty to stosujesz a efektu nie ma. Ktoś inny mówi Ci zrobić by dziecko nie oglądało tak dużo bajek, ale Tobie się wydaje, że to nie działa. Podobnych metod jest całkiem sporo, które stosowane nie przynoszą pożądanego efektu. Dlaczego?

Temat metod wychowawczych jest bardzo długi i wymagałby opisania każdej z nich. Tu nie ma na to miejsca. Opiszę ogólnie, dlaczego coś może nie działać lub działać.

Opiszę też, dlaczego coś działa np. na starsze rodzeństwo a młodsze już nic sobie z tego nie robi.

 

Co to jest dobra metoda wychowawcza?

Dobra metoda, to taka, kiedy możesz zmienić zachowanie dziecka lub nauczyć je czegoś nowego, bez przemocy i bez krzyku. Jeżeli zdarzyło Ci się takie metody stosować to wiesz, że słabo działają.

Jeśli chcesz zmienić jakieś zachowanie u dziecka a powód jest: „bo ja tak chcę” to ta metoda nie zadziała lub zadziała bardzo słabo. Nie dasz z takim nastawieniem dobrych argumentów.

Dziecko nie wie, co jest dobre a co złe, dopóki mu tego nie wytłumaczysz. Nie zmieni swojego zachowania tylko, dlatego, że tego chcesz i to jest jedyny powód. Bez wytłumaczenia w sposób, który pozwoli dziecku zrozumieć.

 

Zastanówmy się, dlaczego niektóre metody nie działają?

Czy te metody są złe?

Przede wszystkim, jeśli stosujesz już taką metodę musisz wiedzieć dlaczego ona powinna działać i w jaki sposób. Co w tej metodzie i w Twoim zachowaniu spowoduje, że dziecko zacznie zachowywać się inaczej.

Metody wychowawcze działają na jedne dzieci, a na inne mogą już nie działać, dlatego, że każde dziecko jest inne i dziecko, a raczej jego zachowanie wymaga, by coś w tej metodzie zmienić.

 

Każde dziecko reaguje inaczej

Jednemu dziecku wystarczy powiedzieć coś raz, by zmieniło swoje zachowanie. Innemu trzeba to powtórzyć kilka razy. A jeszcze innemu należy to pokazać dając dobry przykład.

Iną przyczyną może być to, żeby metoda zadziałała musi być zastosowana na sto procent. Jeśli jest zastosowana na 95%, to tak jak by nie była wcale zastosowana, albo zastosowana na 10%

Jeśli np metoda wymaga konsekwencji, to musisz być konsekwentny na 100%

 

Te brakujące kilka procent to najczęściej brak konsekwencji lub cierpliwości. Rodzic odpuszcza w ostatniej chwili ulegając dziecku a ono się uczy, że ma więcej cierpliwości i w ten sposób wymusi na rodzicu to, co chce.

W każdej metodzie potrzebna jest konsekwencja i cierpliwość. Jeśli tego nie masz Twoje dziecko to wyczuje i będzie wiedziało jak wykorzystać, by postawić na swoim.

 

Jeśli mówimy o metodzie o ona zawsze musi być dostosowana do dziecka, bo każde jest inne. Nie ma, co się trzymać sztywnych zasad, które nie służą nikomu a zwłaszcza Tobie i dziecku.

Negatywne emocje nie pomogą w żadnej metodzie. Jeśli tłumaczysz dziecku a w Twoim głosie jest złość gniew lub inne negatywne emocje. To dziecko nie posłucha i przestraszy się.

 

Co może w codziennym wychowaniu?

Najbardziej pomocne są konsekwencja i cierpliwość. Niezależnie, czego chcesz uczyć dziecka. Jeśli tego nie masz to Twoje dziecko wie jak się bronić. Nie każde dziecko będzie robiło wszystko co mu się powie. Większość będzie chciała postawić na swoim, a tu konsekwencja i cierpliwość będzie konieczna.

 

Twoje dziecko nie zacznie się zachowywać inaczej tylko, dlatego, że po prostu tego chcesz albo, bo Ty się tak zachowywałeś jak byłeś mały lub inni się tak zachowują. To może być zbyt mały argument. Na jego podstawie dziecko nie zmieni swojego zachowania.

Pozdrawiam

Marcin Raszka

Chcesz wiedzieć więcej?

Zajrzyj do moich bezpłatnych poradników.

Kliknij tu aby przeczytać

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *